Time fade away

Thursday, December 16, 2010

hari ke 6& 7 - Damietta/Mansourah/Cairo

salam...
terase macam da kekeringan idea plak nak hupdate blog... smabil2 dok ngadap cite korean All in One,
aku da dehidrte kek heater..
nampaknye.. besok cuaca 21C paling tinggi :) i loike it babe.. tp syang, without matahari.. besok petang da bertolak ke Irbit sebelom ke Syria.. dengar2 Syria da turun salji.. xtau la derang tunggu ke idak aku sampai ke sane..hahaha :-P

apepon aku doa, plis la jangan salji+angin+darkness.. wacehh.. sangat sejuk okeh kalo mcm 2.. aku ni kan orang Malaysia.. hahah..baru nak ngaku :-P

maybe pergi ke Damsyik je.. Turki, nampaknye aku xde rezki kali ni.. really on tite budget.. bank JordanIslamicBank da telan RM 200 aku!!! sebab wat transaction! sekali transaction nak plak charge aku RM20..sedey gua babe!

sob sob.. dalam sedu sedan, aku mengepost hari ke 6 aku kat Mesir
apekan daya...
banyak adegan shoping2 je kat Damietta or Dumyatt n Mansourah..

melalui Bur Said ye rakan2

aku naik van di atas kapal ke Bur Fouad, merentasi Terusan Suez untuk ... mugkin saje nak shopping2 kot sbb kat sini banyak kedai yang jual jaket yang murah2.. jaket kulit yamg menjadi santapan family aku, hampir semua ok membeli, adelah dalam RM 40.. caye x cayer lakan...makcik2 aku pon x kurang hebatnye membeli ape yg ade termasuk batu permata.. bunyik mcm pelik je ek.. tp siyes apekah murah sangat.. berguling2 mate makcik2 aku.. aku? orang xde duet dok tepi ye! :-P




permandangan dari atas boat yang menyeberangi dari Bur Said ke Bur Fouad :)
ni adelah Terusan Suez.. dan ketika ini paras air ngah naik, dan membolehkan kapal2 besar lalu..

sesampai ke Bur Fouad.. kat sini kami sembahyang Jama' n makan tengah hari.. dan agenda shopping batu permata kepada mereka2 yang berminat ye..
mereka2 di belakang sedang shok tengok atok tangkap ikan n sotong.. siap tangkap sendiri umpan udang :) cuaca sangat cantik :) angin yang shok = feeling sangat blast!

masjid Bur Fouad

jalan2 di Bur Said

haikh... selepas melepaskan tengkok dan kaki ke jalan2 Bur Said, kami bergerak ke Damietta atau Dumyatt kat sini dan bermalam di sana.. rumah TG kami.. ye... TG kami adelah salah sorang student al-Azhar cawangan Dumyatt.. kat sini, xde student perempuan.. dan kehadiran perempuan mesti di beritahu awal2 kepada majlis tertinggi..


mereka berbaik hati menyediakan makanan laut untuk kami BBQ selepas kelaparan yang amat sangat..bahahaha.. seafood derang sangat fresh hokehh... kat Dumyatt ni memang terkenal ngan makan lautnya.. sebab derang dekat btol dengan laut... ohh.. kami BBQ di atas atap rumah.. haaaa~~ kome jangan terkejut ya.. sbb nye kami x leh nak wat kumpul2 x tentu hala kat sini sebab local xleh terima sume 2, isau mende2 x elok.. jd, atap la jadi sasaran kami :) nak plakkkkkkkkkkkkkkkkkk sangat sejuk!
lupe! juga menu kami daging unta yang leh patah gg.. :-P

kawasan Dumyatt, kire kawasan elite jugak sebab kebanyakkan rumah kat sini agak mewah.. kebanyakkan pembeli adelah dari Oman n Saudi yang jadi rumah penyinggahan derang.. serius mewah n sunyi kat sini

pagi2 bangun, terus ke ruk su Bar.. aku plak leh plak telelap dan malas gila nak bangun turun dr tramco.. sib baik azan, aku teseda n turun layan pasaan kat ruk su Bar.. TG aku kate, perkara ni ade di sebut dalam Quran.. tp x pasti surah mane.. ruk su Bar, adelah pertemuan antara Sungai dan laut yang mane, (mcm ne aku nk bgtau ye) em... kalo korang tengok, laut yang bergelora n sungai bertembung 1 tempat tapi x bercantum.. haaa cam tu la :)


ruk su Bar... tp aku x pasti plak kat mane tempat pertemuan 2..TG aku g solat dan aku terhegeh2 nak g amik gambo time orang ngah semayang..cehh..

pekan Dumyatt..

makanan terkenal kat tanah arab ni, Haluyat ataupon manisan.. kirenye manisan yang ni leh diterima la kat tekak orang Malaysia kite... kalo yang lain 2, adoi ai..bantai kene salot kek gulo semate.. pening nak makan wei.. balik kene g cek kencing manis..
yang ni namenye Zharfa.. susu kambing, and aku say NO :-P

nasik Khabsah.. nasik goreng yang manis

shush Tauq atau lidah Melayu, Kebab ayam.. haaa yang ni sedap dan direkomen la kepada mereka2 yang berperot melayu :)


dan kembali ke katil..eh silap hall kesayangan la babe..bahahahahaha... awal jugak sampai ke Cairo..dalam pukul 4 pm jugak..sangat penat..tp makcik2 ku meneruskan agenda mereka ke Suq Khalili..aku da x terdaya dahh..di sebabkan malam lebih panjang, pandang2 jam bru pukul 7..pakcik2 aku da mati kutu dok rumah sebab xtau nak wat pe.. siap ngajak ke Suq Khalili jugak.. bahaha..sian aku tgk. masalah eh, xtau jalan..

aku da x daye dah.. pas mandi, teros lelap je.. :)
toodles
:)

No comments:

Post a Comment