Time fade away

Friday, December 10, 2010

Misr/Mesir/Egypt :)

salam everyone :)
genap 10 hari kat egypt harini
sungguh syahdu plak x dapat nak onlinekan..
susah betol nak dapatkan cc kat sini...kebanyakkan malizi kat sini pakai broadaband je
oh...life kat sini agak pack and pening
:)
bertolak dari Jordan dari Bur Aqaba, Jordan ke Bur Nwaiba' naik kapal!!!
skang nak drama titanic, bezenya, port 2 boleh nampak bandar israel yang sangat2 dekat smpai aku pikir
2 la Bur Aqaba... Bur derang lebih besa dan terancang..
nampak macam kat Malaysia jugak walaupon negara yang baru setup..
oh well..
bertolak dari Mu'tah pada pukul 9 am dan sampai ke Karak 20 minit selepas
berkat kelajuan coaster dan kecekapan pemandu pak arab ye
dan aku pon memulakan perjalanan turun ke lembah dalam masa 4jam ke Bur Aqaba
dapat x korang bayangkan?
tambang JD 4 bersamaan RM 20 sekepala
sepanjang perjalanan di penuhi dengan tido semate :P
huhu
santapan mate yang same sepanjang mase wat aku x buang mase :D
berbekalkan breakfast dujaj shawarma dan burtuqal a'sir
aku ase aku da cukup kurus sebab manjamu perot aku dengan makan arab
bukan x kene kat tekak tapi da jemu mende yang same...
apepon, aku ingatkan korang supaya stay close to passport sebab akan ade post yang akan kene berenti n cek all those document.. 


 sesampai ke Aqaba pada pukul 12.10 pm.. sangat lapa dan aku da terbayang2 nasik campo.. kami x nak tunggu lame2 dan tangguh mase ape2 lagi sebab nak keja Ferry ke Bur Nawaiba'.. andai sempat kami akan naik ferry dalam pukul 2pm...




pemandagan sepanjang perjalanan nak ke Bur Aqaba.. nampak je panas. aku pon sunburn sebenarnye sepanjang mase kat sini.. tp ikot an sejuk.. aku tadah je muka kat matehari sebab x rase panas.. seda2 aku da macam pakai goggle muke aku ni..cis..
banyak hotel n resort kat Aqaba.. n its duty free :) Malizi cakap, agak bes tempat ni kalo dapat stay semalam 2.. ala2 Langkawi kita jugak la :) lambakan coklat sangat banyak kat sini n murah kalo nak bandingkan kat dalam negeri 
pantai pon boleh mandi. dari pantai Aqaba kita boleh nampak negera jiran yang lain..dan sangat dekat.korang boleh jalan kaki nak ke Saudi dan Israel :) melalui jalan pantai.. tapi, kami x amik kesempatan 2 sume sebab nak keja mase ferry...mugkin mase balik dr Mesir t..insyaAllahh..


 sunset by Bur Aqaba.. boleh x korang bayangkan? aku dok kat sini dari pukul 12.30 bawak ke magrib... ferry bertolak ke Mesir pukul 12.00 malam karang rupanya.. aku da x leh keluar dr Bur sebab da rentas immigration n sangat jauh nak balik ke pekan Aqaba kalo nak jalan kaki.. jadi kami stay kat Bur sampai la ferry kami sampai..

fare rate bagi economy is USD 60 per head.. silap kami jugak sebab x cek dalam website AB MARITIME ni dulu nak tengok schedule perjalanan.. sekali dalam sehari sahaja rupanya.. kami ikot plan Hunny Bee V yang penah naik kapal ni mase nak pergi Mesir mase die blaja kat sini dlu.. da bape lame la plak an..haihh..

 time ni ferry ngah loading.. sangat sejuk aku pon da stat pakai jacket time ni.. mugkin kulit orang Malaysia x tahan ngan sejuk natural.. ferry yang kami naik namenye Shaherezad.. bukan takat manusia je naik, malah lori tank n kontena.. dan segala2 kereta dan kargo local yang berkerja kat Jordan nak balik ke Mesir.. 

being in 3rd world country, sebagai 2nd and 1st world country pasport holder, kite dapat macam2 advantages.. kite memang di dahulukan dalam segala perkara dan mudah kat immigration. xde banyak soal siasat lagi2 dalam negara darurat mcm ni..  anta muslim? naam.. alhamdulillahh.. dapat visa teros dan boleh gerak.. ape2 yg terbaik dalam servis derang, kite akan dapat dlu, even pintu 2 kite je yang lalu, dan mereka tidak.. polis pon ok je dengan kita.. senyum je nampak kite. xkasi kite berato lame2 n pnjang 1 barisan ngan local, n local akan dahulukan kite...

 pukul 4 pagi kat Mesir.. waktu Mesir n Jordan same.. seronok betol dapat tengok land.. aku isau je sepanjang mase atas ferry.. yelakan merentas laut Mediterranean yang darurat mcm ni.. agak cuak la acik..syukur dpat sampai Nawaiba' dengan selamat :)
 Shahrezad at Bur Nawaiba' in 4am :)



 into Cairo we will be!! oh x saba nye la nak lepaskan badan kat atas tilam.. naik bas ke Cairo dari Nawaiba' makan mase dalam 6 jam.. ok, jom kite jalan sambil lipat badan ye rakan2 :)
tambang bas ke Cairo LE 80.. murah la kirenyekan..
 dan macam biasa, santapan mate adelah tido,nak tengok tV aku x paham memeno citenye, nak pandang lua ape yang aku boleh jamu selain padang pasir..dalam ati cepat la sampai ke Cairo.. x saba nak makan makanan murah n makanan Malaysia..huhu :)
ni pon, da bape kali bangun n tido x sampai2..haihhh...
kami melalui Terusan Suez :) kat sini setiap meter ade askar yang jaga.. oh t kite cerita dengan lebih lanjut ye :)

 seronok bile dapat tengok bangunan :) maknenye kami da approach Cairo :)
sampai dalam pukul 3 pm.. ya Allahh ai.. sangat penat!!

 1st day, kami dok kat ARMA ataupon Embassy of Malaysia,Abbassiah, Cairo.. 1 malam = LE 80
aku kat sini da x berdua je :) bermakne perjalanan kami akan mula seronok.. :) family Pakteh n Maksu sampai CIA same dengan waktu aku sampai ke Mujama' Cairo.. semasing keletihan da x mampu nak senyum bile nampak each other.. derang on flite selame 13 jam n transit d Kuwait selama 6 jam.. oh ai..

 berdepan di sungai Nile..siap2kan diri, program aktiviti teros start.. masyaAllahh.. aku sikit pon x tau sebenarnye mereka da amik sorang tourist guide sepanjang mase mereka 10 hari di Mesir.sorang student al-Azhar, Dumietta, tapi aku x sarankan pon ngan die..student kat sini da anggap tourist guide sebagai business n x macam kat Jordan.they will guide and prepare on everything for FOC..bezenya, dak Jordan x dapat nak selalu dengan kita, jadi mereka akan bergilir2 amik duty sebab class derang compulsary.. jd bayaran on tourist guide in on customer gift n fi sabilillahh.. kat Mesir, class x compulsary, jd, sorang leh bg komitmen kat kita totally :) tp beware la ye.. some of them already act as local.. better kalo kite ade kenalan n kawan2..sangat2 membantu :)
  so, program bermula malam 2 jugak.. mase naik van nak ke Nile Cruise, sikit pon semasing x senyum.. letih n jetlag x ilang lagi.. aktiviti plak da stat.. hadoi... katenye, kite kene ikot schedule sbb x nak ape yg da planned berlari2.. so polo je la..
our dinner on Nile cruise cost about LE 120 perhead.. agak tekujat kerane mahal jugak dan makanan arab menjadi santapan.. :-< dalam jiwe aku da tekenang2 tom yam je mase 2.. makanan n cost x paralell.. tp pakej ni, termasuk 2 jam atas bot n round sungai Nile tengok panorama malam, tarian Sufi n Belly Dancer.. ;) hahaha.. aku x kan upload ape berkaitan belly dancer kat sini ye :)





 kedai A'sir terbaik dan semasing da ok pas refresh atas Nile Cruise :) seronok dapat tengok panorma malam kat Tahrir :).. A'sir atau jus Mesir x same macam kat Malaysia.. 1 perkara, local x kedekot bab makanan.. korang boleh bayangkan x wat Burtuqal A'sir atau jus oren, x pakai gula n air kosong langsung :) super puree!!!
satu gelas same dengan LE 3 :) berbaloi2 kate Amy Search

dan itu pengakhiran aku pada malam 2.. 2 pon sampai balik ke ARMA dalam kol 11pm.. hadih..da x ingat ape aku tau da siang je... :)


ok skang mari kite mengenali sebe sikit pasal Mesir :)
LE adelah sign yg kedai selalu tulis bagi , sebutan Genneh in local dan Egyptian pound bagi FOREX.. 
FOREX EGP 1.80 = RM 1, jadi, kite boleh jdi orang kaya ye kat sini :)
jadi USD 100 = EGP 577
kalo sebelum ni, korang boleh jugak wat exchange underground yang mane boleh dapat tinggi dari ni
but skang, Mesir dalam eco development n our Tan Sri Dr M jadi economy advisor n pegged and EGP ke USD..
 nus , same macam Jordan adalah 50 sen

 aku panggil Segenneh dalam erti lain LE 1



note paling tiggi kat Mesir is LE 200 :) serius barang2 kat sini sangat murahhhhh..naik gile acik sebab duit x banyak.. makcik2 n kezen2 plak shopping bagai nak rak.. huhu.. xpe2...
jubah sangat murah kat sini.. eh ape2 je la murah wei!

ok la babe.. harini tenet n laptop sangat jinak dengan aku.. almaklom la.. pinjam oarng punye... semalam nak wat pos pon kemain susah.. mau amik berjam2 di watnye.. siannn sang tukang rumah.. ade mase lagi aku akan post hari kedua kat Mesir

:) toodles

No comments:

Post a Comment