Time fade away

Thursday, December 16, 2010

hari ke limo - Cairo/Iskandariah/Cairo = 4hb/12

salam korang...
ber!!! hrini tempreture 8C
mau nangis basuh baju ye hrini
oh lagi 1..bahahah... saje nak promote ann :) hrini BURFDAY AKU.. SILA WISH.. :-P bahahah
* kalo la ade yang sudi nak bace blog aku yang pening ni kann

oh... aku da 2 hari kat Jordan.. :) selamat bertolak naik flite lalu Borg Arabia Airport, Alexendaria..
kalo naik dr Cairo, jawapannye, aku pengsan selama 4 hari 5 malam sebab duet da terbang bersama2 tiket flite..huhu.. tmbg LE 670 dr Alex ke Amman (QAIA) perjalanan selama sejam 45 menet.. alhamdulillahhh :) xde la sakit2 tulang belulang belakang aku ni..smpai Amman pkol  10.45 pg :) dengan matahari yang cantik naik kat BAA, selepas 2 hari hujan lebat n banjir kat Alex..

ok ok
kite proceed ke tajuk :-P
hari ke lima aku kat Egypt, aku ke Alexanderia or Iskandariah ye rakan2
sebelum Cairo jadik ibu negara, Alex adelah yang pertama

tujuaannye adelah nak ke Qalah Salah Eddin yang ke 3 aku :)
sebenarnye agenda agak banyak, tp kami end up kat Qalah n Maktabah saje... berikutan kaki shopping tegar merayau2 dan mencari mangsa, jadi kami x dapat nak follow agenda yang da di tetapkan..... perjalanan 2 jam dari Cairo ke Alex, kire perjanlan kami yang agak pendek kalo nak bandingkan yang lain2

macam biasa lakan..bergerak nak plak pg sebab x nak telepas ape2..konon2nye... :-P makin lame makin sejuk.. memang x tahan lakan.. tp ok lg kot kalo nak di bandingkan kat Jordan ni.. memang x tahan betol.. nak kua rumah pon x tentu ade mood lagi2 kalo lepas pukul 4 petang... shapaleh sejuknye.. br...

sebelom gerak lebih lanjut ke Alex, kami berenti kat Qariah Asad ataupon perkampungan Singa.. singa x la banyak meno, tp anjing sangat banyak.. da macam zoo anjing plak an... masuk free je.. boleh tengok2 itik2 atau anjing2 ni suke suki kua masuk dr kandang semasing.. mungkin nak mesra alam2 style kot.. huhu.. kalo singa, alamat babai la kan aku.. nak tau nape letak gamba ular ni? ha... kat Mesir xde ular wat pengetahuan korang.. sejak dari zaman Nabi Musa lagi.. kes berkaitan Tongkat Mu'jizat Nabi Musa, menelan ular ahli sihir firaun, sampai skahng, xde ular yang berani nak masuk Mesir..

 setelah berjeman kat atas tramco, akhirnyaa... aku smpai jugak ke Qalah Salah Eddin, Alexanderia.. ni yang paling besa yang aku tengok..setakat perjalanan ni la kan..
cuaca sejuk tapi dengan matahari terik.. sunburn acik weiii

perkenalkan ye kat sebelah kanan aku, 2 keluarga makcik2 aku dr Malaysia.hahaha :)
yang tengah2 2 aku yg comel + cute :)


ruang dari ruang pemanah Qalah Salah Eddin Al ayubi... laut Madditerean
berenang2 da boleh smpai europe :) jom berenang rakan2
pemandangan dari bahagian meriam
(???)
sori aku x boh banyak2 gamba.. :-P

masjid yang terletak kat tengah2 Qalah... terdapat 4 uang untuk 4 mazhab..

ice cream Mesir yang x cair2 n x lemak langsung... tp yg strawberry 2 sangat sedap :)

maap la aku x hengat plak name masjid ni.. tp masjid ni menempatkan 14 makam wali2... tp sayang TG aku sangat cepat plak berjalan.. kami x dapat pon melawat makam2 tersebut nak2 plak die da naik syeikh setelah berjumpe dengan salah 1 imam masjid ni.. jadi aku n pakcik2 aku terbangak2 nak carik jalan.. makcik2 aku plak, mugkin da lupe yg masjid ni ade 14 makam wali2..
perjalanan di teruskan ke Maktabah Alexandaria.. sanggat kagum dengan library ni! sangat besa n ade serba serbi! nak masuk sila beli ticket okeh.. 1 kepala = LE 20.. kalo student dapat murah.. library ni berdepan dengan Alendaria Univeristy... sangat2 la bertuah pada mereka yang dapat slalu masuk dalam library ni.. selain library, zone kanak2 di jaga rapi n adult x leh masuk langsung.. nak masuk library pon kene lalu scanner.. terdapat jugak museum n art collection.. kanak2 x leh masuk zone adult.. library ni sangat besar!!! aku sangat suke dok dalm library ni.. :)


pengakhiran pada hari kelima aku kat Alex, ke istana Farouk kami cancelkan sebab semasing da penat sangat2...

tata :)

2 comments:

  1. allo sayang.. masjid tu bukan tempat 14 wali la.. syg salah imfom ni.. tu la sbb nya berlaku perusuhan kat mesir baru2 ni..
    nanti balik sayang betulkan

    ReplyDelete
  2. dah 2? mane mi tau.. mi ikot ape yg ustazzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz 2 cakap :P

    ReplyDelete