Time fade away

Sunday, December 26, 2010

Petra, Jordan

salammmm
hahaha.. tau, kalo dalam Jordan, xkan la aku x nak jejak ke Petra kan? one of world wonder :)
nak2 plak mase pergi ke Petra, kami da amik kete dari Amman untuk mencepatkan waktu perjalanan kami sepanjang mase kat Jordan ni

oh!!!

perjalanan ke Petra boleh mematahkan pingang ye rakan2.. di sebabkan aku gerak dari Mu'tah, nak plak 4 jam ke sane.. tersembol mate aku mase HUnny Bee V cakap aku kene prepare fizikal n mental untuk kesane :-P, tapi ikot an ade je hotel kat sekitar Petra, kalo korang mau lebih dekat kat sana

haihhhh... aku pk x pelaa asalkan aku sampai jugak ke sane :)

macam biase, sepanjang aku di bumi Arab ni, matahari ade lah setiap mase dan aku sangat bersyukur sebab cuaca sangat2 la cantik :)

perjalanan kene la mula di pagi2, xde la pg memeno de, tp asal bangun je teros bersiap nak ke Petra, sebab x nak x sempat nak enjoy the Petra

 Mu'tah dan al-Mazar adelah tempat tertinggi di Jordan, jadi kat sini setiap tahun akan menerima salji kalo winter.. dan, mane2 kami pegi, kami memang kene turun dari bukit, lagi2 mase nak pergi ke Petra ni, memang tinggi betol bile da smpai ke bawah.. pening aku tgk jalan, nape laaa die x buat lurus je ke bawah nak kene pusing2 ke bawah.. huhu

 sampai2 di bawah bukit, ternampak plak tent puak badwi kat sini :) derang boleh nak naik kemah kat mane2 aje yang derang nak tinggal n kadang2 dalam pekan pon ade jugak nampak khemah derang ni.. tp ni 1st time aku nampak, kat sini agak banyak jugak badwi ni... badwi, nampak je dok dalam khemah, tp derang priority pihak di raja Jordan, sebab 2 derang leh naik an khemah derang kat mane2 derang suke..

 padang batu, selalu padang pasir ann :-P


 sarapan kami, shawarma and jus je.. aku nak x nak la makan jugak. nak harapkan nasik lemak tepi jalan, mimpi indah je la kannn

 pekan Toufeleyeh, baru setengah jalan ke Petra.. ku pikirkan da nak dekat sampai T_T

pas padang batu, padang pasir plak.. kat sini memang x de rumah langsung melainkan military zone.. 

 ya bebehhh!! bru nampak signboard da gayat kan, sebelom smapi ke Petra, korang akan tempoh pekan Petra, banyak jugak hotel2 comel kat sini.. tapi aku x stay, tp blk ke Mu'tah balik

 sebelom korang nak masuk ke kawasan Petra ni, kene la beli tiket an.. di sebabkan selepas di kmersial kan, harga ticket JD 15 umtuk non Jordanian... masyaAllah mahal bagi aku sebab aku convert ke RM.. tp kami da prepare awal2 lakan dengan bawak student card budak2 ni jadi tiket kami harga JD 1.. 
2 option korang nak masuk ke pintu ke 2, same ade jalan kaki macam aku atau pon naik kuda atau kete kuda.. naik kude JD 3 tp naik kete kuda x pasti plak aku berape.. tp x berbaloi pon sebenarnye sebab dalam 20 minit jalan kaki da boleh sampai ke tengah Petra..

 ni la die pintu tengah ke Petra, jadi korang kene la berjalan lagi dalam setengah jam lebih untu smapi ke tengah2 bandar Petra.. korang taukan, Petra ni tinggalan kaum Tsamud.. ade cite dalam Quran kaum yang wat Petra ni.. 


 ade jugak kedai minom2 yang di naikkan org badwi dan derang jugak jual souvenir.. mase da msuk kat tengah2 bandar Petra, suhu agak panas kalo nak dibandingkan dekat pintu masuk, mugkin sebab berjalan ko, jadi ilang rase sejuk 2...
 aku n Hunny Bee V lepak2 kat atas puncak batu depan dengan bahagian kubor n mahkamah Petra.. da x larat aku nak jalan ke belakang 2, yang di mane konon2 nye kubor optimus prime ade.. kene tambah lagi sejam lebih nak ke sane.. batu2 depan 2 adelah kawasan Petra lagi... aku ni plak manjang sempot..kaki pon da melecet tahap tettt.. tp ramai jugak yang teroskan, ikot an bangunan yang ade leh masuk tp aku x masuk sebb ade bau ye di situ.. bau koncing manusia.. euww...

nak sampai ke pintu ni? makan mase dalam 45 minit mcm 2, mase 1st peek a boo, aku terase macam terharu sangat dapat tengok pintu ni depan mate.. sangat besa pintu ni sampai kene abis dongak nak tengok puncak pintu.. 

ok la korang, tata

No comments:

Post a Comment