Time fade away

Saturday, July 9, 2011

ACCA Global Membership (2)

Assalammualaikum...

morning korang.. aku sangat2 mengantuk hari ni sebab malam tadi tido lambat sangat... lapa pon ade ni hahaha :p

oh harini nak proceed bercakap pasal ACCA.. hu~ cakap macam hebat la plak kan.. cuma nak share ape yang masih ade dalam kepala ni sebelum aku terlupa macam2.. hee ;D

ACCA,
bagi yang masih muda remaja atau lepasan diploma, aku rase better korang terus proceed ke ACCA.. aku boleh katakan sangat jeles kepada mereka yang muda n graduate sebab aku semuanya terjadi masa tua, jadi aku rase masa aku sangat la terhad pada settlement untuk masa depan berbanding sit in class anymore..

tapi memandangkan nak kerja sekarang kene lebih bersaing dalam pelbagai aspek, aku mengambil keputusan untuk proceed ke ACCA.. dan aku berharap sangat yang aku dapat habiskan ACCA dengan cepat :p

so buat masa ni, aku adelah tuning time nak adapt the class style..

for ur information, ACCA adalah based on the ACCA Global exam paper only. xde carry marks. jadi di kolej, mereka akan buat internal assessment sebab nak  korang da ready  untuk external ni.. peratus untuk lulus adalah 50% dan potential untuk gagal adalah 50%..

jd internal assessment yang ada sangat membantu kita clearkan diri kita pada exam dan subject taken..

study ACCA adalah sangat flexible, di mana2 aje korang nak.. contohnya, aku register di KPTM untuk study ACCA.. if any, aku pindah ke mana2 around the world, aku boleh amik course ni di tempat lain yang di listkan oleh ACCA Global.. abroad o local.. mana2 sahaja.. jadi, dalam masa belajar ni andai kata aku dapat tawaran kerja dari kerajaan (di anggap sebagai d most secured job) jadi, aku boleh proceed ke kerja.. dan aku kene pandai2 dividekan masa aku untuk ambik exam dan kerja nanti..

once korang register under ACCA Global, maka korang officalnya ade 10 tahun jangka belajar untuk habiskan semua papers dalam ACCA.. minimum period adalah depends kat korang.. as a fulltime student, minimum adalah 2 subjek per exam.. ade 14 papers untuk semua.. jadi, lepas exempted, contohnya ada tinggal lagi 8 papers, exam, 2 kali setahun which is June n December,worldwide.. jadi, korang boleh habiskan ACCA koramg dalam 2 years + minus, depends kat subject amik per exam :)

tapi sebagai mereka yang belum familiar dalam ACCA ni, aku di nasihatkan amik 2 papers untuk exam kali ni.. esok da familiar dengan system, depend pada aku nak amik 3 o 4 or even more.. asalkan  mampu carry subject2 ni.. pandai2 la kita plan on what subject. sayang kalo fail selalu... better mintak advise dr coordinator or senior..

dan kemungkinan aku akan sit for Taxation (F6) 6 hours credit dan Financial Reporting (F7) 6 hours credit untuk exam kali ini.. x berapa pasti lagi sebab aku x dapat feedback on ACCA Global on what aku exempted..

ACCA fees 
intial registration - GBP 72.00
Duplicate card - GBP 11.00
Examination Fees/Exemption fees = andai kate korang dapat exemption, masih kene baya fees subject2 tersebut.. per paper.. bagi professional paper, x boleh buat exemption..

Knowledge paper GBP 57.00
Skills/intermediate GBP 72.00
Professional GBP 84.00

ACCA subjects:
Knowledge/fundamental 
exempted bagi lepasan diploma dan 1st degree
F1 Accountant in Business
F2 Management Accounting                                
F3 Financial Accounting

Skill/Intermediate 
exempted tambahan bagi 1st degree graduate..pada kedudukan aku, sebagai Finance student, aku exempted 3 papers, F4, F5 dan F9
F4 Corporate and Business Law
F5 Performance Management
F6 Taxation
F7 Financial Reporting                                          
F8 Audit and Assurance                                    
F9 Financial Management
                                     
Advanced/Professional
Governance, Risk & Ethics
Corporate Reporting
Business Analysis

Option/Professional(Any 2)  
bagi subject berpalang, tidak di offer di KPTM, kL.. jadi, 2 subjek ini, akan di ambil oleh student ACCA,KPTM, di tempat lain aku x berapa pasti..


Advanced Financial Management
Advanced Performance Management                
Advanced Taxation                                              
Advanced Audit and Assurance                              


aku harap, post kali ni dapat membantu korang di luar sana..

:)

2 comments:

  1. thanks untuk post yang pdk tapi b'guna nie....nak ambik acca.....hehe...

    ReplyDelete
  2. Sis, dkt KPTM, bole x kita reg 4 subjek ACCA unt 1 sem?? Sbb saya ada tgk tempoh pengajian unt complete ACCA kene 4 tahun.

    ReplyDelete