Time fade away

Saturday, July 9, 2011

ACCA Global Membership

Assalammualaikum...

harini nak cakap sangat pasal ACCA.. sebab, aku x rase ramai yang clear pasal, termasuk la aku.. jadi aku kemugkinan akan cuba update any things related to ACCA dan progress aku di dalam ACCA ni.. insyaAllahhh...

ACCA stand for Association of Chartered Certified Accountants.. 
di Malaysia, universiti yang offer this course is Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, kampus induk.. dan kolej2 yang terpilih, jadi aku memilih meneruskan dan mencuba di Kolej PolyTech MARA, dan cuma di offer di kampus Kuala Lumpur..

jadi progress ACCA sangat la menyendatkan kepala aku, sebab aku x tahu nak turn to. aku cuba carik senior di kampus aku dalam online, sebelum aku register as a student di KPTM.. jadi kesimpulannya, sangat susah nak jupa, case macam aku, 1st degree graduate ke ACCA..ber macam2 perkara berlegar dalam kepala aku.. aku risau aku membuat keputusan yang salah dalam memilih course ni.. dengan dalam pikiran aku nak jadikan  study kali ni sebagai pemangkin aku ke post grade.. boleh ke? betul ke jalan ni? adush~~

jadi jawapannya;
1) ye, memang susah nak carik senior or any yang study in this course dalam malaysia. sebab? jarang sangat malaysian yang tahu akan benefit dan kewujudan course ni kat malaysia..kurang galakan dan pengetahuan dari orang umum, even the student itself x dapat nak clarify the course.. bukan sebab derang x alert o wat, tapi the entrance stage is vary..
so, bagi lepasan SPM, yang pernah amik principle of accounting, dan dapat A/A+, jadi derang da exempted 1 paper bagi course ACCA-CAT, UK.jadi lepasan SPM sendiri da dapat savekan masa..tempoh adalah bagi sethaun setengah. yup, dan kemasukan ke ACCA-CAT, UK adalah SPM, requirement depends kat kolej yang offer.. ACCA-CAT,UK.. akan berakhir tahun ini dan by next year namenya da tukar ke Foundation of Accounting, kira macam 2 la.. jadi sesiapa yang pass all the ACCA-CAT paper, derang boleh naik terus ke intermediate stage :) di peringkat ACCA.
tapi ramai lepasan SPM akaun yang x tahu, kalo da ade ACCA da cukup dari derang ade master..

2) bagi diploma holder, kalo aku x silap derang boleh exempted paper knowledge.. dan bagi degree holder, exempted knowledge paper, dan beberapa intermediate paper, tp bg exemption on intermediate level, akan di buat oleh pihak ACCA Global, Uk sendiri.. bukan pihak kolej. jadi andainya korang terase ade banyak lagi paper yg korang boleh exempted, jadi urusan adalah directly to ACCA Global, UK..

3) jadi, andainya korang rasa mcm terbuat keputusan yang salah, antara apply CPD dan postgrade, itu adalah pendapat semasing sebab benefit belajar banyak.. cuma masa je yang hilang.... so bagi aku yang sangat veteren ini, memang memeningkan nak pilih mane 1, lagi2 plak xde sources nak bertanya bagai.. aku terjumpa 1 buku, Graduate, publish bawah New Straits Times, kebetulan pulak yang die bincangkan adalah between CPD or Postgrade. ade orang kate, alang dah ade 1st degree, strait je le ke ponsgrade.. nak buat ape amik sijil2 lagi ni.. nak bazir masa bagai2..
memandangkan ACCA qualification higher than postgrade, jadi, menarik la peluang ni kalo x di cube..
ACCA, ape pon bagi kelebihan pada korang dalam mencari kerja dalam masa akan datang.. andai kate korang same case mcam aku, 1st degree ke ACCA, exemption on intermediate paper ade lah for sure.. dan korang da cut masa kat sini..
bayangkan 1st degree graduate+ACCA, dalam mencarik kerja di masa sekarang, jadi 1 advantage yang sangat2.. sebab ACCA adalah global qualification yang mampu membuat korang menjadi head hunter dalam job industry.

ramai yang cakap, ACCA sangat susah.. aku terpaksa kate yes, memang susah.. susah dari system dia.. bayaran dalam pound sterling.. agak memeningkan aku bila nak initial register.. 2kali aku jumpa dengan madam coordinator nak clearkan ketidak pahaman aku... terus terang aku cakap, aku nak je quit! seriusly..
dan di saat aku ngah menaip ni, aku masih memikirkan sama ada aku nak proceed atau tidak..

2 comments:

  1. salam.

    aku senior ko kat kptm wat acca.

    selamat datang ke dunia acca yg mencabar lagi memecahkan otak! hehe

    amar

    ReplyDelete
  2. salam . so now masih teruskn ke tidak dalam kos ni ?
    saye dpt jugak kos ni tp masih ragu2 untuk terime .. how ah ?

    ReplyDelete